Fornøyd kunde

Spørsmål og svar

VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR

Her kan du finne svar på de mest vanlige spørsmålene fra våre kunder:

 

Hvilke glasskader kan jeg får hjelp med?

Glassdrive kan hjelpe deg med alle typer glasskader. Vi reparerer steinsprutskader og skifter bilglass uansett merke, modell og om det er personbil, varebil, lastebil, buss eller bobil.

 

Må jeg kontakte forsikringsselskapet mitt før reparasjon / skifte av ruten?

Nei, du trenger kun å fylle ut en forenklet skademelding når du kommer til oss. Vi samarbeider med de fleste forsikringsselskapene i Norge og ordner dermed papirarbeidet direkte med forsikringsselskapet.

 

Hva koster det å reparere steinsprut i frontruten?

Dersom du har delkasko eller full kasko vil forsikringsselskapet dekke denne kostnaden for deg.

 

Hva koster det å bytte rute på bilen min?

Dersom du har delkasko eller full kasko vil du vanligvis måtte betale en egenandel. Denne kan variere avhengig av hvilket forsikringsselskap du bruker, men ligger på rundt kr 2000.

 

Har du ikke forsikring med glassdekning kan Glassdrive fremdeles hjelpe deg. Kontakt oss gjerne for mer informasjon og for å booke time. Merk at for kjøretøy med fradragsrett for merverdiavgift, så kommer denne avgiften i tillegg til en evt.  egenandel. Forsikringsselskapet dekker her kun netto faktura

 

Mister jeg bonus ved å reparere eller skifte rute på bilen min?

Du mister ikke bonus ved å skifte/reparere rute på bilen din.

 

Får jeg originalglass ved ruteskift?

Vi er en del av Saint-Gobain konsernet som leverer Sekurit originalglass til over 50 % av bilparken i Europa. Våre ruter i originalglass fra Saint-Gobain Sekurit sikrer at en skiftet rute er like god som originalen. Alt bilglass hos Glassdrive er produsert etter OEM-standard. Ved bruk av originale reservedeler, riktig tilbehør & verktøy og erfarne montører, kan vi alltid garantere arbeid og ruteskift av høyeste kvalitet.

 

Er det forskjell på de ulike merkene av bilglass?

Ja det er det. Vi anbefaler alltid å bruke originale reservedeler som garanterer kvaliteten. Vær oppmerksom på enkelte kopiruter i markedet som man kan bli ledet til å tro at holder originalkvalitet. Det er godt kjent blant fagfolk at det kan være problemer med glasskvalitet, passform og tilhørende teknologi på ulike kopiruter som også kan ha en relativt høy pris. Slike produkter er ofte langreiste, noe som heller ikke er heldig ut i fra miljøhensyn. Spør gjerne hvor ruten er produsert og hvem som er leverandør av selve bilglasset.

 

Hvor lang tid tar det å reparere eller skifte rute på bilen min?

Det tar maks 30 minutter å reparere en skade på ruten. Ved skift av frontrute kan det ta rundt 3 timer.

 

Hvorfor reparere en steinsprut når ruten i stedet kan skiftes?

Å reparere steinsprut er raskere og billigere både for deg og forsikringsselskapet, og det er mest miljøvennlig. Vi reparerer ruten meget raskt mens du venter.

 

Hvordan skiftes en bilrute?

Ruteskift utføres av dyktige og erfarne Glassdrive fagfolk etter strenge rutiner og bilprodusentenes veiledninger. Bilens karosseri og interiør blir godt beskyttet. Deretter fjerner vi den ødelagte ruten. Når en rute skiftes må limeprosessen følges til punkt og prikke slik at sikkerheten og bilens strukturelle styrke beholdes. Vi bruker primer og bilglass lim i topp kvalitet og monterer så inn den nye ruten. Limet må tørke i minst 30 minutter før bilen kan kjøres igjen. I tillegg er kalibrering viktig for dagens stadig mer moderne biler.

 

Jeg har hatt innbrudd i bilen og sideruta er knust, hva gjør jeg?

Ta kontakt med ditt nærmeste Glassdrive verksted, så hjelper vi deg med prosessen.

 

Hvordan unngår jeg riper i frontruten?

Det er viktig å ta godt vare på frontruten for å unngå riper, unødvendig slitasje og sikre god sikt. Riper i frontruten kan gjøre at bilen din ikke går igjennom EU kontrollen, og normal glassforsikring dekker ikke riper og slitasje i frontruten. Ta vare på frontruten din:

 

  • Vær varsom med isskrapen. Bruk kun isskrape i hardplast som ikke er skadet. Tørk av smuss før bruk og skrap fra deg
  
  • Tørk av vinduene og vindusviskerne ofte slik at ikke smuss og sand lager riper
  
  • Skift vindusviskerne ofte
  
  • Rengjør ruta med bruk av bilglassrens som fjerne skitt og olje fra asfalt
  
  • Bruk spylervæske 


Er det trygt å levere kjøretøyet til Glassdrive i disse Corona tider?

Ja, det er trygt. Vi holder åpent, og alle våre ansatte følger Folkehelseinstituttets råd og anbefalinger til enhver tid meget nøye.  Vi har satt opp plakater på alle avdelinger hvor vi informerer hvordan man skal forholde seg for å unngå smitte. Vi har Antibac tilgjengelig på alle avdelinger, og alle ansatte og kunder benytter seg av dette.  Alle ansatte på Glassdrive verkstedene bruker til enhver tid engangshansker når de skifter eller reparerer bilglass. Vi desinfiserer og vasker alle berøringsflater i bilen samt nøklene.

 

Også våre lageransatte og sjåfører holder god avstand og bruker hansker og Antibac ved overlevering av både varer og dokumenter.

 

Vi tilbyr å hente og levere bilen din i nærområdet om du ønsker å redusere kontakt med folk i disse tider. Det er også helt i orden å avtale at du setter bilen utenfor verkstedet og henter den igjen når den er klar. Vi setter våre kunder først og bidrar til å redusere smittefaren mest mulig.